Wireless Internet:: The Importance of Password Protection


bahaya jugak kalau tak letak password utk wireless broadband kan....boleh makan diri woo..

Pernahkah anda terfikir, rangkaian anda yang tidak dikunci boleh digunakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab untuk menjalankan aktiviti seperti menghantar emel ugutan, mencuri kata laluan perbankan dalam talian, menulis blog berunsur subversif serta menggodam laman web organisasi tertentu?

Lebih menakutkan lagi, jika pihak berkuasa mengesan alamat IP capaian Internet anda sebagai punca aktiviti jenayah yang dilakukan, menyebabkan anda menjadi 'pak sanggup' di atas kesalahan orang lain.

Ya!, anda berhadapan dengan risiko ini sekalipun tujuan tidak mengaktifkan ciri sekuriti pada rangkaian anda ialah bertujuan untuk berkongsi akses Internet dengan jiran-jiran anda. Ramai juga yang tidak melindungi rangkaian mereka kerana kekurangan pengetahuan teknikal.

Golongan tidak bertanggungjawab ini lazimnya akan menumpang rangkaian wayarles yang tidak dilindungi - secara automatik membolehkan mereka menyamar seolah-olah pengguna sah pemilik sesuatu rangkaian itu.

Ia tidak ubah seperti mencuri talian telefon, cuma bezanya pemilik tidak akan perasan kerana kebanyakan pengguna rangkaian ini merupakan pelanggan jalur lebar tanpa had.

Malah, catatan pada bil bulanan tidak menunjukkan sebarang penggunaan yang luar biasa.

Salah satu contoh yang wajar dijadikan iktibar ialah kes seorang remaja di Singapura yang menghantar ancaman bom palsu di forum Internet menggunakan rangkaian wayarles jirannya sehingga menyebabkan jirannya yang tidak bersalah itu ditahan pihak berkuasa.

Aktiviti menumpang rangkaian seperti ini begitu popular. Ini kerana penjenayah siber tahu sekiranya ada pihak yang cuba mengesan, jejaknya akan berakhir di rumah pemilik rangkaian tersebut. Sungguhpun pemilik rangkaian WiFi yang tidak bersalah boleh membersihkan nama mereka dengan menepis tuduhan, proses ini mengambil masa yang agak lama.

sumber: Kosmo

8 comments:

PFS6450 said...

kompom kena buboh password hohoh... ngeri!

ryann said...

hmmm...

norsaritanaini said...

cam mana nk set pasword tu?

Yanmie said...

huhuuu..sampai camtu sekali kan..tp smlm masa yan gi cari software..ada satu kedai nie..abang kedaitu ada head wifi. tapi tak juallah..kena request dulu..

software tu boleh kesan password pada wifi..so nak kunci camne lg klu skrg nie dh ada software yg gitu..hehhee

actually yan guna streamyx je..tapi rasanya nnti nk beli software head wifi tu..hehehe..senang nk kemana2 ada wifi..huhuhu..

Anonymous said...

yanmie mmg ada software camtu ek..ni rasa nak beli gak ni ekekeke

Anonymous said...

norsaritanaini..susah plak nak cite kat sini

chekgu Bani Hassim said...

err...
sib baik aku h set pswod...
dan, rasenye xyh pakai special sofware for it..
tatau la brand lain.
yg skg aku pakai ni, belkin, kite bleh set paswod dlm link utk wireless kite tu...

Zamz said...

chekgu BH rasanya mmg dah ada option utk setkan password kan..cuma yg yanmie cakap tu ada software utk baca password wifi..

so no point la letak password pun

Post a Comment