Ribuan Warga KL Terperangkap Banjir


KUALA LUMPUR: Beribu-ribu warga kota terperangkap sama ada dalam bangunan, di jalan raya atau di stesen bas dan LRT berikutan hujan lebat sejak jam 3 petang yang menyebabkan banyak jalan ditenggelami air antara satu hingga dua meter.

Di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), kira-kira 1,000 pengunjung dan kakitangan yang bertugas di tingkat 2, bangunan itu terperangkap berikutan bekalan elektrik terputus serta beberapa jalan di sekitar bangunan itu ditenggelami air.

Pegawai Operasi Jabatan Pertahanan Awam, Leftenan Muda Shahrul Kamar Mohd Johari, berkata hujan lebat luar biasa menyebabkan air dari sungai Klang yang terletak bersebelahan PWTC melimpahi tebing dan membanjiri jalan sekitar.

Beberapa jalan utama di sekitar ibu kota seperti Jalan Ipoh Jalan Tun Ismail, Jalan Rahmat, Jalan Sentul, Jalan Kasipillay dan Jalan Duta dinaiki air sehingga menyebabkan kesesakan jalan raya yang teruk.

Tinjauan sekitar Jalan Ipoh mendapati deretan kedai dan ratusan kenderaan ditenggelami air apabila Sungai Batu melimpahi tebing.

Antara bangunan yang ditenggelami air ialah Balai Bomba dan Penyelamat Sentul, Klinik Ibu Mengandung dan Kanak-Kanak dan Klinik Kesihatan Jalan Ipoh dan bangunan MIC.

Tinjauan di Jalan Putra pula mendapati banyak kereta yang ditenggelami air sehingga ke paras bumbung.

dasat ek banjir...nasib baik aku balik lambat..dah clear sikitla walaupun still jam..mula2 pelik gak apsal lak malam2 pun still ada polis trafik lagi..

rupanya sbb banjir...ada hikmah gakla aku balik lambat kan

20 comments:

dins said...

patutlah semalam jem gegiler.

intan.dayana said...

wah~
biar btOl mcm ni skali banjir nye..
da lame xbalik kl..

Jard The Great said...

ish.. dasat wei.. huhu

Adry said...

pergh... dasyatnya...

z@md0tc0m ^^ said...

saper yg naik bas mesti bengang sbb kena tunggu berjam jam lamanya..ermm takkan tak de respon dr PBT kot? adergh..jenuh le kalo mcm ni hari-hari....



p/s: nasib baik balik awal

Cek Yot said...

aku nk balik arah sungai buloh pun jem giler okeh elok kuar dari kl sentral. 2jam sampai lenguh giler pinggang.

Nadine Zuharra said...

mm,dlm keadaan cuaca tak menentu ni, kita kena bersiap sedia hadapi segala kemungkinan

tapi kalau takde alternatif utk solve dlm jangkamasa panjang,macam ni lah jadinya sampai bila-bila pun..-banjir kilat!

idalara said...

Alhamdulillah akak tak keja kat KL lagi...lebih damai dan tenang di sini.
kerap benar Kl banjir kilat..hujan lebat sikit banjir..ada yang tak kena tu...pelik gak kan..dah buat lorong smart pun masih sama gak..

aZuRa AhMaD said...

masih fobia la kalau tgk banjir nie...sebab apa???sebabnya...umah zura penah alami banjir kat perlis..huhu....apa nak buat kejadian dari Tuhan

Zamz said...

haha dins smlm ko pun terbabit ek

Zamz said...

intan dayana tgk gambar je ok kot..kalau kena betul2 ada kat tempat kejadian..tak tau nak cakap apa

Zamz said...

jard, ardy mmg dasat huhu

Zamz said...

z@mdotcom..takleh la org naik bas..tetambah kena berdiri sempit2 berjam2..huhu..bleh pengsan tu hehe

Zamz said...

cekyot..sib baik lenguh je..kalau tercabut pinggang tak tau lah hehe

Zamz said...

nadine tak taula..dah berapa lama dah kl ni asik banjir je..ada smart tunnel pun banjir gak..nak elak banjir jawabnya pindah je la kuar dari kl..hehe

Zamz said...

idalara..betul tu..pindah je dari kl..

Zamz said...

zura..kalau banjir kat rumah tu mmg takleh nak buat apa kan..harap2nya tak jadila kat sini

aZuRa AhMaD said...

yerlah..abg zam...kalau kejadian alam melanda..mmg kita takleh mengelak...tapi kalau banjir disebabkan..pembangunan yg tidak terancang pun...jadi penyebab gak...

~ Lyana ~ said...

nasib baik duk shah alam... heheheh

AHMADSUFI6177 said...

waaaaaaa... dasat sgt2... gila tol kalo gini... huh!!

Post a Comment