Renungan Petang Hari...Kasih Ibu dan Aku

Orang kata aku lahir dari perut mak..
(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Bila aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari.......pasanganku

Bila sedih, aku cari......mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....mak

Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku

Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada..........

MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....


Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata, "Saya Sayangkan Ibu".

Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

saja nak share..

aku dulu2 pun ada problem call je mak aku..bukannya nak cite masalah pun..dgr sore dia pun dah bleh hilang masalah

16 comments:

RHEA said...

selamat hari ibu buat semua para ibu di mana saja berada..

wpun kita menyayangi ibu setiap saat, tapi ibu juga rasa bahagia jika diraikan pada suatu hari yang khas untuknya..

intan.dayana said...

sedey kan bace mende ni..
tp inilah realiti..

iEn said...

tang bergesel syok tuu hehehe :D

sib baik ien xkawin lagik, kalau tak.. sapa laa nak jaga mak ien ngee!

reen said...

mak sy adelah segala-galanye.Dia tiada galang gantinye.
Baru tel mak td sbb nk bagtau,weekend ni org nk blk kg!!yeay!!!

Kujie said...

bila dah makin hujung2 remaja ni...makin rapat dgn mak..mgkn makin faham keadaan mak sbb kita sendiri seorg mak

Zamz said...

betul tu kujie..bila dah ada anak baru kita sendiri paham perasaan parents kita kan

Zamz said...

reen bestnya balik kg hehe

Zamz said...

haha ien ingatkan tak tau sapa nak jaga ien hihi

Zamz said...

intan dayana harap2 tak jadi kat kita lah

Zamz said...

rhea..mak selalunya tak kisah sgt..tapi kalau diraikan sapa2 pun happy kan

Myza Pesona said...

Siapa yang masih punya mak, mama, ibu, ummi, emak atau mummy, sayangilah dan hargailah mereka ketika mereka masih ada. Jika mereka dah tiada, pasti akan terasa kehilangannya dan merindukan saat2 bersamanya. Mama Myza dah 3 tahun pergi mengadap Illahi. And I do miss her a lot!

Zamz said...

myza yg dah takde pun masih boleh berbaktikan ..doa je la sepanjang masa utk diorang

Suryani said...

sedihnyer....
betapa banyak masa kita terlupe tentang mak...
bila susah baru ingat mak...
bile senang sikit susah nak ingat...

kadang2 bila pikir kan balik...berdosanya diri ini...

Dhiela Dot Com said...

kadang-kadang kita perlu diingatkan kerana kesibukan telah banyak memamah diri kita tanpa kita sendiri untuk mengambil tahu...

Zamz said...

suryani..manusia mudah lupa..

kena selalu beringat lah

Zamz said...

betul dhiela sibuk memanjang kan huhu

Post a Comment