Bukan Salah Saya....Diorang Yang Salah....


Sebuah rumah tangga mengalami keadaan yang kacau bilau. Untuk mencari puncanya, ayah ibu dan anak dalam keluarga itu menemui seorang pakar untuk mendapat kaunseling.

Setelah melalui sesi bersemuka bersama, kaunselor tersebut menemui ketiga-tiganya secara berasingan.

Jawapan si ayah

"Agak2 awak, apa yang menyebabkan rumah tangga ini bergoncang?" tanya kaunselor kepada si ayah.

"Ini semua gara2 isteri saya. Dia tidak pernah patuh. Apa sahaja saya katakan, dia pasti melawannya."

"Jadi bukan salah awak?" "Pasti. Ini semua salah isteri saya. Dia derhaka" jawab si ayah.

Selepas itu, giliran isteri pula ditemuduga oleh kaunselor tersebut.

Jawapan si isteri


"Ya, apa penjelasan puan?" "Tak payah selidik panjang2, cfm salah suami saya"

"Kenapa?" "Macamana saya nak beri ketaatan kepada suami yang cakap tak serupa bikin."

"Jadi?" "Lawan tetap lawan! Bukan salah saya, salah dia".

Kaunselor terdiam. Pening.

Tiba giliran si anak, kaunselor bertanya "Mengapa awak menagih dadah sebagai jalan penyelesaian?"

Jawapan si anak

"Bukan salah saya.."jawab si anak perlahan. Muram.

"Awak boleh berpikir. Mengapa memilih jalan yang salah?"

"Tuan sendiri dah lihat betapa teruknya persengketaan ibu dengan ayah saya. Saya jadi macam ni disebabkan mereka.."

"Jadi?" "Saya salahkan kedua-dua ibu bapa saya".

Kaunselor mengumpulkan semula ketiga2 mereka dan berkata, "Saya beri peluang kpd awak semua untuk berbincang dari hati ke hati dgn harmoni. Cari jalan penyelesaian dan jangan salah menyalah antara satu sama lain lagi ok?"

Selang tidak berapa lama setelah berbincang ketiga2 mereka pergi menemui kaunselor dgn wajah berseri2.

"Setelah berbincang kami dah capai persetujuan. Kami semua tidak bersalah," kata si ayah.

"Ya bukan kami penyebab rumah tangga ini bergolak." kata si ibu.

"Yang salah internet. Ia penyebab kami tidak punya cukup waktu bersama," kata si anak.

"Yang salah jiran sebelah. Dia menghasut saya melawan suami," tambah si isteri.

"Yang salah media massa, Ia kerap menyiarkan berita negatif. Saya terpengaruh" ujar si ayah.

Kaunselor terpinga2.

sumber: Majalah Solusi Isu 7

seronok gak salah kan org lain kan..jalan paling senang. yg susahnya nak mengaku salah sendiri dan baiki diri sendiri. kalau suka sangat salahkan org lain sampai kiamat pun masalah tak selesai.

rasanya benda2 camni byk berlaku di sekeliling kita even atas diri kita sendiri.

artikel ni aku dapat dari majalah solusi. bagus gak info2 dlm tuh utk kesedaran diri kita sendiri lah..asik layan blog pun kalau kosong je tak ke mana gak...huhuhu

7 comments:

zamspotte said...

Oooohhhhhhh..... salah semua di sekeliling saya... saya sentiasa betul... (betul ker??)

chentatiku said...

"qulil haq walau kana murra"

berkatalah benar walaupun pahit. ye.kdg2 memang susah nak nampak kesalahan diri. sebab tu, kita manusia kene sering berpesan..fazakkir fain kana zikra tanfa'u mu'minin...

salam ziarah~

nofeel said...

salam..
huhu..
ini bapa borek anak rintik..
keluarga menyalahkan orang lain...
nak tergelak pon ade sedih pon ade..
dunia2.. :)

aien~s corner said...

bgus gak..bleh muhasabh dri.. ~~ngee

arebue said...

klu kita x terpengaruh perkara yg x sihat disekeliling kita, perkara yg buruk xkan terjadi..

intan.dayana said...

hmph.kadang2 btOl juga ape yg deOrg ckp tu kan.huhu.tp xleh la nak salahkan Org 100%.kne tgk diri sendri juga~

::AnEp:: said...

artikel menarik..
salahkan lah diri sendiri..
munasabah diri..jgn salahkan org..

Post a Comment