Alkisah Ikhlas Dalam Beramal..


Mari kuajarkan kamu tentang ikhlas, kata seorang guru kpd muridnya.

Nanti saya ambikkan buku dan pena untuk menulisnya.

Tak payah bawak karung guni je, balas guru.

Karung guni? soal muridnya spt tidak percaya.

Jom kita ke pasar!

Dlm perjalanan ke pasar mrk berdua melalui jln yg berbatu-batu.

Kutip batu2 yg besar dan masukkan dalam guni yg kau bawak tu, kata guru memberi arahan.

Tanpa soal, muridnya buat spt yg disuruh.

Cukup? tanya si murid.

Belum. isi sampai penuh karung guni itu. balas gurunya.

Sampai di pasar, mrk berdua tidak membeli apa2. berlegar2, melihat2 dan kemudian mula beredar keluar.

Tuan guru, kita tak beli apa2?

Tidak, bukankah karung gunimu dah penuh?

Ya, ya, kata murid kelelahan.

Byk beli barang, tegur seorang kenalan apabila melihat mereka dgn guni yg kelihatan berat itu.

Wah, tentu mereka berdua ini org kaya! byk sungguh brg yg dibeli, kata seseorang.

Agaknya mereka hendak buat kenduri besar kot, kata seorang lagi.

Sebaik kembali ke tempat tinggal mereka, si murid meletakkan guni yg berisi batu itu sambil berkata, oh letih sungguh..apa yg kita nak buat dgn batu2 ni tuan guru?

Tak buat apa2, balas tuan guru.

Eh kalau macam tu penat je lah saya, balas muridnya.

Letih mmg letih tapi kamu dah belajar tentang ikhlas.

Ikhlas? si murid kehairanan.

Kamu dah belajar apa akibatnya tidak ikhlas dlm beramal.

Dgn memikul batu2 ini?

Ya. batu2 ini umpama amalann yg riak. tidak ikhlas. org memujinya spt org2 di pasar tadi memuji byknya barang yg kamu beli. tapi kamu sendiri tahu itu bukan barang keperluan, tapi hanya batu2.

Amal yg ikhlas umpama batu2 ini?

Ya, hanya berat sahaja yg ditanggung. dipuji org, tetapi tidak ada nilainya disisi Allah s.w.t. yg kamu dapat hanya penat.

Ya skrg saya paham akibat tidak beramal dgn ikhlas.

Pengajaran: ramai manusia tertipu dlm beramal kerana mengharapkan pujian. padahal kata2 pujian hakikatnya hanya menyebabkan diri terseksa kerana terpaksa hidup dlm keadaan bermuka2. rugi benar org yg tidak ikhlas , terseksa didunia dan akhirat. sapa la suruh...nauzubillah

sumber: majalah solusi

6 comments:

aRien de GreaT said...

hmm..tpi skunk ni agk ssh mncri org yg btul2 iklas :(

Zamz said...

emm tak kisahla arien diorang ikhlas ke tak..sapa tak ikhlas diri sendiri yg rugi..org lain tak kisah pun

Idalara said...

mng sukar nak jd ikhlas dalam segala hal..yg penting niat dan hati..

lupekanje said...

sebut..saya eklas ...amat senang..
tapi kebenarannya...payah mencari yang eklas ituh.
Wlopun kita rasa kita eklas...belum tau lagi.
Kita sendiri tidak akan tahu samada kita bebetul eklas atau tidak...eklas adalah rasia Allah..dalam rekod perkhidmatan kita di akherat sana.

Dba Ghani said...

ikhlas lahir dari hati yg terdetik tanpa sedari!

░♥si lampu neon♥░ said...

huuu ~

Post a Comment