Al-Kisah Bakhil bin Kedekut...


3 org sahabat yg terkenal kedekut sedang berkira-kira utk memberi sedekah sebahagian harta
selain setelah org ramai mengecam sifat kedekut mereka.

Lelaki pertama berkata, "Aku akan melukis satu bulatan di atas tanah kemudian aku akan lemparkan wang ke udara. Wang yg jatuh di dalam bulatan itu milik aku, manakala yg jatuh di luar garisan bulatan tersebut milik org miskin".

Lelaki kedua pulak berkata, "Aku pulak akan melukis satu garisan memanjang di atas tanah. Akan aku lemparkan wang ke langit. Wang yg jatuh di sebelah kanan garisan adalah wang aku, wang yg jatuh di sebelah kiri garisan aku dermakan."

Lelaki ketiga terdiam sejenak, mencari alasan yg lebih hebat. Dialah lelaki yg paling kedekut. Katanya, "Aku pulak, takkan melukis apa2 garisan. Akan aku lemparkan sahaja duit ke langit. Duit yg jatuh ke atas tanah adalah milik aku. Duit yg tak jatuh itu lah milik org miskin."

isk kalau dah kedekut tu kedekut jugak kan..byk je idea hehehe


sumber: Majalah Solusi

4 comments:

enyheartsdiamond said...

hakhahaha..funny!

meo188 said...

dark comedy

911 said...

dah memang kedekut hwahahah...

intan.dayana said...

at least deOrg ade niat nak menderma.alhamdulillah.dpt pahala juga.heee!

Post a Comment