Mimpi: Perlu ke kita fikirkan....

aku selalu jugak bermimpi tapi jarang2 sekali aku ingat apa yang aku mimpi in detail.

tapi ada jugakla yang aku ingat mimpi2 aku. ada satu tu aku ingat lagi masa tu aku sekolah rendah, sampai sekarang aku ingat lagi mimpi tu.

tapi semalam aku ada termimpi sampai terjaga lah and yg tak bestnya sampai skrg aku dok teringat lagi mimpi tu..walaupun bukan mimpi yang menakutkan, cuma risau mimpi2 ni bagi apa2 petanda je....

rasa nak cite tapi kalau ikut hadis nih..tak yah la aku cite kat sapa2 pun huhuhu

Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi s.a.w sabdanya:"Apabila hari kiamat telah dekat, jarang mimpi seorang muslim yang tidak benar. Mimpi yang paling benar ialah mimpi yang selalu berbicara benar. Dan mimpi seorang muslim adalah sebahagian dari 45 jenis nubuwwah (wahyu). Mimpi itu ada tiga jenis:(1)Mimpi yang baik adalah khabar gembira daripada Allah, (2) mimpi yang menakutkan atau menyedihkan datangnya dari syaitan, (3) dan mimpi yang timbul kerana ilusi, angan-angan atau khayalan seseorang. Maka kerana itu jika kamu bermimpi yang tidak kamu senangi, bangunlah kemudian solat dan jangan menceritakannya kepada orang lain."(Muslim)




8 comments:

Tirana said...

Salam zamz

Saya tak pernah ambil kisah pasal mimpi kecuali mimpi yang luar biasa tapi setakat ni belum pernah mengalami mimpi yang luar biasa.

azza said...

salam subuh zam..
mimpi adalah mainan tido..namun kdg2 kita terbawa2 dlm emosi mimpi..tejaga pagihati masih memikirkan mimpi tu kan..

uNa !! said...

laaa . bc neh baru tao. mmpi y kite x sng taleh btao owg ye? heh! una kalo dpt mmpi buwok2 mst nk btao owg konon nk tao ape mksd mmpi 2 . hee maceh zamz for da info :D

zamz said...

salam tirana..mimpi ni takdela luar biasa..cuma rasa tak sedap hati je tu yg asik teringat tu

zamz said...

azza mungkin jugakla..tapi ni dah dua hari pun teringat lagi..huhu

zamz said...

una...lain kali leh simpan sendiri ek...rasanya tujuannya supaya org tak buat spekulasi yg bukan2...yela mimpi burukkan

Mr. Azman said...

Uiks... mimpi...
Dulu selalu jugak mimpi.. mimpi citer hantu.. sebab aku suke tengok citrer scence seram.. Kalau mimpi hantu... mesti kene tindih. Abes la.. hampes punye hantu.. die datang betoi-betoi.

So sekarang ni dah mimpi lain lee.. mimpi yg indah-indah.. muahaha.. pe ape pon teruskan bermimpi.

Kreuger®

zamz said...

mr azman..mesti suka tgk cite freddy krueger ek..

apsal antu suka tindih ek..tak paham aku..ramai yg kena kat asrama dulu..

kalau mimpi2 indah ni..takpela diteruskan..(apsal lain mcm je bunyinya nih) hehe

Post a Comment