Kisah Nabi: Nabi Ibrahim Disembunyi Dalam Gua

saja nak share kisah nabi ibrahim a.s. dulu kecik2 suka sangat baca

BERIKUTNYA ialah Nabi Ibrahim. Beliau dilahirkan dalam suasana cemas ketika pemerintahan Raja Namrud di Babilon, yang memerintahkan supaya semua bayi dibunuh. Namun, Ibrahim terselamat kerana ibunya membawa dan menyembunyikannya di gua. Suasana cemas itu diciptakan Namrud sendiri kerana tidak mahu orang lain merampas takhta dan meruntuhkan kerajaannya.

Dia memutuskan supaya semua bayi, sama ada lelaki atau perempuan yang dilahirkan terus dibunuh.

Menurut ahli sejarah, Namrud bertindak sedemikian selepas bermimpi melihat seorang kanak-kanak melompat dan masuk ke biliknya, kemudian merampas mahkota yang dipakainya, lalu menghancurkannya.

Dia terpengaruh dengan ahli sihir yang menafsirkan mimpinya. Ahli sihir terbabit berkata: “Satu ketika akan lahir seorang bayi. Apabila dewasa, dia akan merosakkan takhta raja, kemudian takhta itu jatuh dan mahkotanya turut hilang.”

Raja Namrud atau nama penuhnya Namrud bin Kan’an bin Kusy memang terkenal dengan kekejamannya kerana memerintah negara tanpa berpandukan akal, sebaliknya bersendikan nafsu.

Justeru, dia cepat melenting apabila diberitahu sesuatu perkara walaupun belum pasti kebenarannya. Rakyat yang dicurigai menggugat kuasanya terus diancam dengan pedang menyebabkan semua takut dan tunduk kepada kehendaknya.

Sementara itu, Ibrahim yang disusu dan dibesarkan ibunya di gua, apabila usianya meningkat cuba melihat keindahan alam di luar gua. Beliau mendongak ke langit terbentang luas, melihat gunung menjulang tinggi dan matahari yang begitu besar.

Pada waktu malam dilihatnya bulan dan bintang, dengan seketika direnung dan cuba difikirkannya. Ada ketika beliau menyangka bintang berkelip, bulan menerangi kegelapan malam dan matahari yang menyinari sepanjang hari itu Tuhan.

Namun selepas difikirkan, semua makhluk itu berakhir kerana apabila sampai masanya ia hilang (tenggelam). Beliau menggunakan akal yang waras, tidak suka benda yang hilang, lalu tidak dijadikannya Tuhan.

Sebaliknya, Namrud yang tidak menggunakan akal, dengan mudah menjadikan apa yang ada di sekelilingnya sebagai Tuhan, termasuk ukiran yang dihasilkan rakyatnya sendiri, turut dipuja dan disembah.

Dia juga memerintah rakyatnya supaya turut menyembah gambar pada batu dengan katanya: “Ini Tuhan yang aku sembah, sembahlah kepadanya.” Kemudian, Nabi Ibrahim dibawa keluar dari gua itu.

Ketika itu juga Raja Namrud tidak lagi mengambil berat dengan perintah pembunuhan bayi, malah berita mengenai perkara itu mula berkurangan. Ibrahim keluar kepada kaumnya.

Beliau tersentak seketika apabila mendapati kaumnya berada dalam kesesatan, dengan menyembah patung, ukiran batu dan berhala yang direka sendiri. Ketika itu bapanya sendiri turut membuat patung untuk dijual kepada orang ramai dengan tujuan menjadikannya sembahan.

Melihat keadaan itu Ibrahim berdoa: “Wahai Tuhan, aku sedang menderita, iaitu penderitaan batin, melihat kemungkaran dan kesesatan, untuk apakah akal yang dikurniakan Allah kepada mereka?

Apakah akal itu semata-mata digunakan untuk melakukan kerosakan dan mencari kekayaan? Wahai Tuhanku, tunjukkanlah aku dan jika Tuhan tidak memberi petunjuk aku akan menjadi sesat seperti orang ramai yang sesat dan melakukan penganiayaan itu.”

Allah menerima doa itu dan memberi petunjuk kepada Ibrahim, lalu beliau dilantik menjadi nabi dan rasul, dengan diturunkan wahyu bagi memperteguhkan lagi kepercayaan terhadapNya.

Sejurus kemudian Ibrahim memikirkan kejadian alam ini. Pemikirannya bertambah dalam, hingga ke alam akhirat, hingga terdetik dalam akalnya cara Tuhan menghidupkan manusia yang sudah mati.

Walaupun cuba diselesaikan masalah itu menggunakan akalnya, beliau tidak juga berjaya, kerana hal berkaitan menghidupkan makhluk yang mati memang di luar kemampuan manusia.

Justeru, beliau berdoa kepada Allah supaya memperlihatkan kepadanya mengenai perkara itu. Doa Ibrahim itu diterima, namun Allah bertanya kepadanya: “Apakah engkau wahai Ibrahim belum beriman?“

Ibrahim berkata: “Tidak sekali-kali, bukankah Engkau telah memberikan wahyu kepadaku dan aku sudah percaya dan membenarkannya. Tetapi perkara ini semata-mata bagi menguatkan imanku.”

Lalu Allah menyuruhnya mengambil empat ekor burung, kemudian burung itu masing-masing dipotong dan dipisahkan setiap anggota badannya, supaya Ibrahim melihat sendiri bagaimana burung itu dihidupkan kembali.

Potongan kecil daripada empat ekor burung itu dihancurkan, lalu diceraikan antara satu sama lain. Kemudian burung yang sudah dihancurkan itu dijadikan empat bahagian, dengan masing-masing bahagian itu diletakkan di atas puncak empat bukit berjauhan.

Kemudian Ibrahim diperintahkan supaya memanggil burung yang hancur itu. Selesai saja Ibrahim memanggil burung itu, masing-masing terbang dan bercantum kembali.

Seterusnya burung itu masing-masing terbang ke arah Ibrahim. Peristiwa itu dilihat Ibrahim dengan kagum.

Selepas itu Allah menurunkan wahyu kepada Ibrahim: “Demikian juga Aku membangkit dan menghidupkan manusia yang sudah mati untuk dihidupkan di alam akhirat dan akan dihisabkan semua amalannya sewaktu berada di dunia. Dan semua manusia akan menerima balasan masing-masing.” sumber berita harian

2 comments:

iEn said...

sonok tgk citer2 nabi lebih2 lagi dalam posa..

Zamz said...

emm ien suka gak ek..dulu2 kecik2 mmg selalu sgt pinjam buku cite nabi2

Post a Comment