Raja Thai Terkaya Di Dunia


tak sangka ek selalu dgr sultan brunei, pemerintah2 arab je yg kaya raya..raja thailand pun kaya rupanya...sultan2 msia agak2 ada tak kaya camni

DI SEBALIK segala larangan dan rahsia yang menyelubungi istana Thailand, kajian ahli akademik baru-baru ini mendapati Raja Bhumibol Adulyadej adalah manusia terkaya di dunia ketika ini.

Pada tahun lalu, majalah bisnes antarabangsa, Forbes, menganggarkan kekayaan Bhumibol berjumlah AS$5 bilion (RM16.94 bilion) dan sesetengah pihak lain mendakwa ia bernilai AS$8 bilion (RM27.1 bilion). Tahun ini — hasil kajian akademik yang teliti ke atas cabang pelaburan diraja, Biro Hartanah Diraja — kekayaan Bhumibol dikatakan bernilai AS$35 bilion (RM118.56 bilion).


Disenaraikan di tempat kelima tahun lalu, kali ini Bhumibol mengatasi semua tokoh bilionair dunia, termasuk Presiden Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Khalifa Zayed al-Nahyan; pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah Abdul Aziz; Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah dan pemerintah Dubai, Sheikh Mohammed Rashid al-Maktoum.

13 comments:

Mr PenyuBiru said...

ye ke nie? hmm..camne dia bleh kaya ek. minyak pun takde. hmm..

Myza said...

Apa sumber negara Thai? Adakah kayu balak yang buatkan baginda kaya? Atau ada sumber2 lain....Tan Sri syed Mokhtar Al - Bukhary pun kaya jugak! Kaya tetapi masih tak lupa asal usul! Tu yang kagum dgn dia Tu!

zariel said...

dia pandai menyimpan duit tu...mungkin kat BSN kot...wakakaka raja2 lain (termasuk rajagopal) kira nk joli je lebih...dia dok umah mkn roti je sapa tau :p

Anonymous said...

dorang kan dlu2 lanun so byk la emas..

Anonymous said...

Apabila tiket bas habis!! Apa pendapat korang bagi pelajar2 yang nak balik kampung beraya tapi tiket bas dah habis dijual??? Apakah yang sepatutnya di buat bagi mengelakkan masalah seperti ini berlaku lagi.

Kerana hampir setiap tahun masalah seperti ini akan terjadi kepada semua pelajar2 yang belajar luar dari negeri masing2. Sedih pun ada bila balik lewat org dah sambut raya dia baru sampai, itu x pe lagi ada yang langsung x boleh balik huh sedih.. sedih!!

http://www.voy.com.my/2008/09/02/tiket-bas-balik-raya-habis/

dins said...

betul tuh...dia pandai berjimat.. makan pun kais pagi makan petang..kais petang makan malam...ehehehe

zamz said...

mr penyubiru dia ada byk tanah laa satu pertiga daerah bangkok tu dia punya belum masuk bangunan2 lag

zamz said...

myza syed mokhtar al bukhary tu je yg tinggal pun..melayu2 yg kaya lain dah pupus la kenapa ntah

zamz said...

haha zariel byk laaa tu raja lain

zamz said...

wah cik anon melepas kan perasaan kat sini ek

zamz said...

dins kais pun boleh kaya ek

SlumbeRaja said...

dia nie raja terkaya di dunia kan? bukan manusia paling kaye sebab warren buffet plg kaye...

Memilih Rakan: Kualiti atau Kuantiti?
Anda Meraba atau Diraba?
Antara Mamak dan McD, Yang Mana Pilihan di Hati?
Pesta Membeli Belah Raya Bermula!

zamz said...

ramai tul org kaya ek...byk kategori plak tu hehe

Post a Comment