Saman RM 300 Tak Pakai Tali Pinggang Belakang

maksimum tuu..sebelum ni kalau tak pakai tali keledar depan minimum je rasanya

KUALA LUMPUR: Berkuat kuasa 1 Januari ini, saman maksimum RM300 akan dikeluarkan serta-merta kepada pemandu atau penumpang kereta yang gagal mematuhi peraturan pemakaian tali pinggang keledar tempat duduk belakang.

Saman itu akan dikeluarkan terus kepada penumpang belakang yang berusia 17 tahun ke atas jika gagal mematuhi peraturan terbabit, manakala bagi kanak-kanak atau remaja di bawah usia berkenaan, ia akan diberikan kepada pemandu.

10 comments:

Chekgu BaniHassim said...

Karpal Singh punye keje la nih..
Habis sumer dikuatkuasakan bende allah nih...

er, harapnye, enforcemtnye hangat2 taik ayam la ye...hehe...
yg skg pakai belt depan pon susah nk enforce... :P

ZaHiRaH said...

sebenanye saje je nak kutip duit..saman org.. budak2 kecik tu bknnye bole duk diam dlm kete. cube la pk

iEn said...

arrk.. 300.. mahal gilarrk!

myadlan said...

tadi aku baca newspaper die cakap RM2000 pulak... pelik da..

zamz said...

chekgu bh..yeke karpal punya keja..

sebenarnya bagus utk keselamatan..cuma saman 300 yg tak tahan tu

zamz said...

zahirah tu yg pening tu..budak2 kecik bukannya senang2 nak pakai tali keledar tu..setiap kali naik keta nak kena berperang dgn diorang dulu la jawapnya

zamz said...

haha ien..jgn lupa pakai tak pasal2 je 300

zamz said...

myadlan..first 6 month 300 lepas tu 2000

adeh 2000 tu..cam tak logik plak

*secret said...

eeeee..
menci tol nek kete kne pkai tali pinggang..
tolong aa rimas aaaaaa..
huwaaaa..
pasni nek bas je la..

Anonymous said...

salam all,
just nk share...last monday time lunch hour around 1.10pm kt jln skudai,jb..sy ternampak satu kete polis ni(plat no.pn sy ingt lg), both depan dan belakang sumenya xpakai tali pinggang..bila membe sy pintas kete polis tu, sy pn dgn selambanye tgk kt diaorg dan pegang tali pinggang..tp diaorg buat selamba je..buat mcm x bersalah..geram gak tgk reaksi diaorg tu..ape la polis ni, xikut rules btul..berkobar2 pak menteri buat kajian, dptkn feedback dr pihak lain then kuarkan new rules, tp still x follow..ingtkn org bese je suka skip tp polis(pihak berkuasa) pn camtu gak...ape daa...diaorg tutup mata je tp klu org bese dh kompem dpt surat saman...nk tunjukkan diaorg ada kuasa la tu...no matter who we are, we should follow the rules..lu pikir la sendiri..

rgds,
ada

Post a Comment