Valentines Day Ada Unsur Ritual Penganut Kristian


Apa juga alasan diberikan untuk membolehkan Hari Kekasih disambut terutama oleh golongan muda Islam, Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memutuskan bahawa amalan menyambut Hari Valentine adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam.

Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: "Bahawa amalan merayakan Valentine's Day tidak pernah dianjurkan Islam. Roh perayaan itu mempunyai unsur Kristian, amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam."

selalunya dah keluar fatwa mengharamkan sambutan valentines day pun ada gak yg suka question keputusan tersebut...susah sgt ke nak ikut?

6 comments:

RHEA said...

yup.. tepuk dada tanya iman di hati..
--> JANGAN SAMBUT HARI VALENTINE

nurul falah said...

hari berkasih sayang di sambut setiap hari. tiada hari khusus untuknya..
tidak perlulah kita sama-sama meraikan hari untuk menjatuhkan islam.. semoga kita semua di bawah lindunganNYA dan redhaNYA..

nurul:tiap2 hari adalah hari kasih sayang

Nadine Zuharra said...

mm,kalau tak silap saye Hari Valentine ni sempena memperingati paderi Kristian yang bernama Valentine yang terbunuh kerana kekejaman di zaman silam.
Tak patut juga kita nak sambut hari sebegini kerana banyak lagi hari lain untuk kita kongsikan kasih sayang kita dengan keluarga.

Zamz said...

nadine kalau tak silap valentine day ni menyambut hari kemenangan kristian ke atas islam diketuai paderi yg bernama st valentine di cordoba..

bunda 4zka said...

sebenernya hr kasih sayang tu setiap hari dan setiap saat.
sy mmg bukan penganut valentine koq
nice post

myfr3ak said...

btul..btul..btul..

Antara Aku dan Valentine

Post a Comment