Senyum Kambing: Indon Bekukan Permit Pembantu Rumah ke Msia

nampaknya tak abis lagi isu cuti untuk pembantu rumah, isu ni plak timbul.

aku pun rasa kalau betullah nak kena bagi cuti utk pembantu rumah, mmg aku malas dah nak ambik pembantu rumah lepas ni.

biarlah antar kat rumah babysitter je.

aku rasa cuti hujung minggu utk pembantu rumah ni akan jadi additional masalah utk majikan je sbb keja sbg pembantu rumah tak sama dgn keja kilang ataupun keja tempat lain.

dan selalunya masalah maid lari dari rumah majikan akan timbul bila diorang dah kenal kawan2 diluar. tapi masalah2 macam tu tak plak diambik kira. masa tu kerugian majikan yg dah beribu2 lemon dibayar kat agen kira burn macam tu je plus denda yg kena dibayar kat imigresen.

walaupun nampak mcm takde cuti utk maid setiap minggu tapi sebenarnya maid ni byk masa rehat esp bila majikan pegi keja, bila majikan pegi bercuti, bila majikan takde di rumah sbb takde sapa pun yg monitor diorang masa2 macam nih.

dan aku rasa majikan2 di msia ni masih ramai yg baik, setiap hari maid diberi rehat secukupnya, tempat tinggal yg sempurna dgn tak payah dibayar pun, makanan pun sama macam majikan kekadang lebih lagi sbb diorang yg lagi byk dok di rumah, dibawak bercuti bila majikan bercuti, etc.

yg ada masalah penderaan tu sikit sgt rasanya, kes2 terpencil je..aku dgr lagi byk kes2 yg menimpa majikan tapi takde plak masuk paper...hemm penatt

6 comments:

intan.dayana said...

naseb bek gwe tiada maid.jadi nye tiada kaitan ngan masalah ini..hikhik

lupekanje said...

ada maid payah...tk ada maid pun payah...

Yg mendera bukan semua...ada yg baik..maid pulak buat hal.
Bahagian memasing la.
Maid yang baik susah nak dicari. Klu jumpa pun, kkdg dpt kejap je...nak balik kampung la...nk kawin la...
ye lah..kita berbalik pada hukum dunia ciptaan Allah ini. Yakni, setiap yang kita miliki, hanya pinjaman.

kaklong said...

betul. x bg cuti pun diorang dh bnyk 'cuti'. astro aruna sepanjang masa majikan di tempat kerja. kalau cuti? kenapa malaysia selalu utamakan orang luar ? pelik...

Zamz said...

intan dayana..takde maid mungkin tak kisah kot hehe

Zamz said...

setuju tu achik

Zamz said...

kaklong mmg selalu pelik camni..hehe kenapa ntah

Post a Comment