Busyuk Betulll..............


Busuk betul di sini, keluh seorang petani ketika berada di luar rumahnya.

Anak petani itu melihat sahaja kerenah bapanya.


Aku hairan, begitu byk pokok bunga yg aku tanam, tapi halaman rumah ni masih busuk jugak.


Org tua itu masuk ke dalam rumahnya.
Eh masih busuk jugak. Pelik.

Org tua itu terus marah2. Ke mana sahaja dia pergi terhidu bau busuk.


Tiba2 anaknya masuk lalu berkata, Ayah, cuba ayah lihat cermin...

Org tua itu pun pergi ke depan cermin. Dia terkejut kerana didapati pada hidungnya terpalit baja taik ayam yg digunakan di kebun pagi tadi.


Patutlah ke mana saja dia pegi bau busuk..rupanya bukan yg busuk bukan org atau tempat yg lain, tapi tahi yg terpalit di hidungnya sendiri.

Pengajaran: Kejahatan atau keburukan yg selalunya kita nampak ada kalanya berpunca drpd kita sendiri. Apabila kita asik nampak akan kejahatan, boleh jadi itu petanda kita sendiri yg jahat. Tidak hairan org yg berprasangka dan prejudis sering bertemu keburukan dalam hidupnya.

yang lagi teruknya kalau org tu taknak jugak cermin diri sendiri, selalu nampak org lain je yg tak eloknya.

artikel ni dari majalah solusi isu no. 5

7 comments:

Kasawari said...

wah mendalam entri ni.. pasni nak check ler kat hidung ada baja taik ayam tak.. he he..

tapi best ler bro..

Zamz said...

kasawari article ni mmg makan dalam haha

aien~s corner said...

pyampaian yg lawak... tp de mkna nya..hehe

zamspotte said...

ehem... pasni kena slalu bawak cermin... bau busuk jer tgk cermin haha

Seri said...

macam nak kenakan seseorang aje hehehe.

aRien de GreaT said...

alala..nk tgok cermin jap..kot2 de kt hidung kiter..hehehe :)

::AnEp:: said...

hahaha...patut ler busuk..huhuh

Post a Comment