Andai Kau Tahu Ini Ramadhan Terakhir

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji

"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin" [sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu...merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU, tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir

tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong ridha Ar-Rahman

Ya Ilahi....
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA

13 comments:

ZARA 札拉 said...

kalaulah tahu Ramadhan terakhir~

memang akan buat sehabis baik~

itulah kena sentiasa buat yg terbaik kan?

imanshah said...

Semoga kita akan dipertemukan lagi dengan kemuliaan Ramadhan tahun hadapan

Sis-Lin said...

andai ku tahu....
tp semua org tak tahu..
jd kena la amik tahu kan?...

sis dpt email jgk mcm ni dr seorg kwn..hehehehe

Cybernetics Mind said...

sahabat2 Rasulullah...
kalau dh nk abis Ramadhan...
akan cukup bersedih...
sebab akan ditinggalkan Ramadhan...
dan utk Ramadhan yg akan datang...
belum pasti lagi...sempat ker tidak...

meo188 said...

kalau ramadhan terakhir?

sy nak kawin... gile ah ding dong

Zamz said...

haha meo sempat lagi ek

Zamz said...

CM betul tuh

Zamz said...

sis lin camana nak amik tau ni ramadhan terakhir ke tak hehe

Zamz said...

harap2nya imanshah

Zamz said...

yup zara jom buat yg terbaek..cam penah dgr je hehe

Honeydy Love said...

sediakan payung sebelum hujan.:)

Idalara said...

muga aku berpeluang bertemu Ramadhan akan datang..

::AnEp:: said...

amin...

Post a Comment