Dah Submit Income Tax? Jom Efiling

Dah masuk bulan april ni semestinya bulan untuk isytihar jumlah pendapatan untuk tahun 2009 kat LHDN ataupun IRB. Tarikh akhir untuk isytihar pendapatan 30 April lah macam biasa. 

Untuk sesapa yang baru kerja tu bolehla check whether company korang dah tolong createkan account income tax untuk korang ke tak dan kalau dah create kat cawangan mana.  Kalau dulu2 masa aku baru start keja mmg kena tau kat mana account tu register in case nak claim lebihan bayar. Tapi skrg ni takde masalah sangat sebab semuanya boleh dibuat secara online melalui e-filing.

Aritu aku ada terbaca jugak dah ada org submit income tax awal dan dalam masa seminggu je dia dah dapat cheque untuk lebihan bayaran. Macam last year aku dapat cheque untuk lebihan bayaran pun dalam bulan august/september.

So aku pun dgn cita2 untuk dpt cheque awal terus submit borang BE last month thru efiling. Harap2nya dapat la awal sbb last year aku terlebih bayar income tax. Dan mmg betul seminggu lepas aku submit tu, aku dapat surat dari LHDN. Cumanya dia cakap nak check dulu account aku dan lepas tu baru diorang akan uruskan kalau betul ada lebihan. Adeh gagal lagi rancangan aku huhu..so bersabar je lah. Baru berangan nak enjoy dgn duit tu hehe.

So kepada korang2 jgn lupa pulak submit borang be sebelum 30 april, karang kena penalti pulak. Nak senang guna je efiling. Zaman2 ICT ni, ada jugak yg lebih comfortable submit borang secara manual lagi sebab tak percaya dgn sistem tuh. So pilihan di tangan anda....

0 comments:

Post a Comment