The Star Siarkan Iklan Masakan Daging Babi Dalam Sisipan Khas Bagi Mempromosi Tempat Berbuka Puasa



Asing promosi makanan halal, haram

KUALA LUMPUR 11 Ogos - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) meminta semua pihak termasuk media agar menjaga sensitiviti umat Islam berhubung isu halal dan haram, termasuk menerusi penyiaran iklan dalam akhbar.

Ketua Pengarahnya, Othman Mustapha berkata, sebaik-baiknya pihak yang terlibat tidak mencampur aduk promosi makanan halal dan tidak halal dalam satu ruangan yang sama kerana ia akan mengelirukan orang ramai.

"Apatah lagi apabila ia dikaitkan dengan Ramadan seperti Ramadan Delights atau keenakan bufet Ramadan seperti tersiar dalam sebuah akhbar semalam," katanya kepada Utusan Malaysia.

Beliau mengulas tindakan sebuah akhbar bahasa Inggeris tempatan yang menyiarkan suplemen Ramadan Delights yang turut memaparkan iklan dan berita mempromosi daging babi pada keluaran semalam.

Akhbar tersebut, The Star menyiarkan iklan masakan daging babi serta artikel-artikel mengenai restoran yang menyediakannya dalam sisipan khas bagi mempromosi tempat berbuka puasa kepada umat Islam.

Tambah Othman, Jakim tidak mempunyai kuasa untuk bertindak terhadap akhbar tersebut memandangkan ia di luar bidang kuasa jabatan berkenaan - Utusan

Rasanya dah sampai masa jakim keluarkan senarai restoran tak halal utk melindungi umat islam kat msia nih. baru la diorang ni hormat sikit since org islam ada kuasa membeli. kalau dah keluarkan senarai restoran yg tak halal rasanya ramai org islam yg akan elakkan makan tempat2 mcm ni. 

Baru ni dpat email pasal serbuan jakim ke kedai TGIF masa ramadhan last year pasal makanan yang ditambah dengan arak siap dengan gambar sekali. Bila check website jakim mmg ada artikel pasal email tu cumanya dalam website tu tak dinyatakan dengan specific nama kedai yg diserbu. Entahlah pelik jugaklah kenapa benda2 camni pun tak boleh nak transparent.

0 comments:

Post a Comment