Petua Tercekik Tulang

penah kena ke..boleh try cara kat bawah nih..


Aku datang dari keluarga yg besar...16 adik beradik, bila sesekali
berkumpul, dah tentu mak aku akan buat majlis makan besar-besar dan
best-best!!! Dalam ramai2 adik beradik, bukan semua yg suka stail aku,
apabila Align Centeraku bawa gaya hidup " gaya pulang ke pangkal  jalan'"...maka adalah
yg tak kena sana sini...oh..
Masa makan, aku pun duduk lah cara Nabi..(rujuk ustaz) lalu ada yg sound:
"apahal duduk macam nak berlari ajer...."
"tak baik lutut tinggi pada makanan.."
" ni duduk ke nak berak  nie..?"
  
Oleh sebab aku lelaki beriman, maka aku buat muka seposen...aku pun basuh
tangan,
Nota untuk mua'alaf: sebelum makan sunnah Nabi adalah basuh kedua2
tangan dan berkumur, insyaAllah jika korang amal nie sebelum korang mati Allah
kan mempermudahkan segala urusan hutang piutang korang. Hutang kereta/
rumah/ kahwin/ study/along bla bla bla!!!

Sambung balik, aku pun berpikir...ada baiknya juga Nabi tak makan pakai
sudu @ garfu, kalau Nabi makan pakai sudu, susah pulak org miskin macam aku
nak ikut sunnah Nabi, nak pakai sudu material apa? stainless steel ke
inconnel 601? Nak pakai colour camne? matelic ke cooper? kan susah tu!!!
  
Tu belum lagi jika Nabi makan pakai kerusi dan meja..bentuk bulat ke bentuk
heksagon?, oktagon?, nanagon? nak kena pergi Kedai perabot buat ansuran
mudah! jimat ! hanya RM 1 dan tunggu 30 hari, kunjungilah kedai perabot
terbesar di Malaysia , bla bla bla!!! Oh..

Biasa korang belajar doa makan macam nie:
"Allahummabariklana (hingga akhir)
Tapi tu sebenarnya doa tengok makanan, doa makan mudah sajer:
"Bismillah, barkatillah"
Lepas tu makan lah, dengan tiga jari (sunnah Nabi) kemudian , ada pulak
suara2 yg sound:
"Eh, kenyang ke makan dengan tiga jari? "
Aku kata: "huh, anak cina makan dengan dua kayu elok2 habis nasi satu pinggang!!! "

Tapi oleh kerana aku sorang jer yg makan dengan tiga jari, org lain makan
dengan lima jari, maka aku lihat kadar flow of suapan dan kadar quantity  of
lauk-pauk diorang lebih laju dan maju, maka aku menukar jariku dari 3
kepada 5...oh..tepuk dada tanya iman..
Kemudian aku minum dari tangan kanan yg tidak berbasuh...
Diorang tegur: "essh..pengotor betullah"
Aku kata: "Apa pulak kotor, aku  makan nasi, bukan tahik!!!"
(tapi aku kata dalam hati sebab aku lelaki beriman)
"Nie, apahal jilat2 jari nie? lucah betul!!"-tanya diorang pada aku..
"Makan ayam sedap sampai ke kaki....makan sate sedap sampai ke lidi he he heh"-kataku.

Banyak pulak diorang komplen cara aku makan..err maksud aku cara Nabi
makan... aku tahu tak berguna berdebat ngan mereka kalau aku ubah  topik
dengan bertanya :
Tahukah korang kenapa lembu makan rumput dan kambing makan daun?
Abang aku kata: sebab tengkuk lembu berat...bla bla bla..
Aku kata: "salah!!! lembu makan rumput dan kambing makan daun
sebab mereka lapar!!!(tak lawak) ha ha  ha!!!"
Aku menyambung: "Penting makan cara Nabi sebab kita hari2 makan, tapi bila
tak ikut sunnah, maka jadi macam lembu dan kambing makan sajer, namun
bila korang makan macam Nabi saw makan, maka di kira ibadat..
Masa nak makan, niatlah makan kerana perintah Allah, namun kena nafikan
makanan yg bagi kenyang..hakikatnya kenyang datang dari kudrat Allah.
"
Tiba2 mak aku tercekik tulang ikan.. (bayangkan seorang mak cik sedang
tercekik tulang) Kemudian , Mak aku mendapat nasihat secara berperingkat,
ada yg sarankan agar makan pisang, minum air dengan capat, makan nasi kepal
dan lain2, tapi masih tak berjaya.. kesian mak aku...
"Huh! Hamka, Takkan kau tak tahu cara sunnah Nabi nak buang tulang tercekik camne?
..cakap terer.."(kata abang aku)

Aku kata: "senang sajer...Mak angkat kedua-dua tangan ke atas.. "
Mak akupun buat..tapi masih tak jadi..
Aku kata: "lurus Mak, tangan mak dua-dua kena lurus... !!!"
(bayangkan seorang makcik yg sedang duduk bersila sambil kedua-dua  tangan
diluruskan ke atas, tangan kanan masih terdapat sisa2 nasi, manakala di
lengan dan tengkuk di penuhi dengan rantai emas..)
Aku kata: "Sekarang sebut: SUPERMAN RETURN!!!!!! "
HA HA HA.. (semua org ketawa)-nasi berhembur-hembur di sana sini.
Mak aku juga ketawa..sehingga tulang yg tercekik itu terkeluar..
Semuanya dari Allah!!!
  
He he he...selamat beramal (bak kata Prof. Izzi Hj Yahya), ni bukan hadith,
just pengalaman.
PS: sekiranya rakan korang menjadi mayat (over ketawa sehingga tulang
mencucuk tengkuk) sesungguhnya penulis tidak bertanggung jawab!!!
(supermanpun akan jadi mayat)

5 comments:

Jard The Great said...

tula.. tak leh makan sambil ketawa.. bahaya

wilda said...

hheheh..first time baca saudara zamz tulis panjang2..kisah sendiri..menghiburkan+dpt ilmu. terima kasih :)

zamz said...

wilda ni kisah org lain la hehehe...

zamz said...

betul tu jard...tapi kali ni sbb ketawa terus ilang tercekik tu hehe

Sweet Thinker said...

penulis dia kat cni.
http://keretamayat.blogspot.com/

Post a Comment