Ada Sisa Makanan Encik?

Seorang pengemis pergi ke sebuah warung dan bertanya, "Ada sisa makanan, encik?"

Tuan warung pun menjawab, "Tidak ada." Pengemis itu pun mengeluh, "Iya la, nasibku." Lalu dia berlalu pergi.

Keesokan harinya, pengemis tersebut pergi ke warung itu lagi dan bertanya soalan yang sama. Begitu juga hari-hari yang berikutnya tetapi dia tetap  menerima jawapan serupa iaitu 'tidak ada'.

Akibat jemu dengan soalan yang seing ditanya oleh pengemis tersebut, akhirnya tuan warung berkata,

 

"Saya sudah berkali-kali cakap, saya tidak ada  sisa makanan untuk diberi kepada kamu. Semuanya habis dijual!


Jika kamu  bertanya lagi, saya akan paku kaki kamu ke lantai,"


Keesokannya, pengemis itu datang lagi ke warung dan bertanya, "Ada paku?""Tidak ada," jawab tuan warung.


Pengemis bertanya lagi," Ada sisa makanan, encik?"



Ada sorang ustaz berpesan kalau ada orang datang mintak sedekah masa kita tgh makan, bagi je lah berapa yg ada sbb kita tak tau itu mungkin dugaan dari Allah ke atas rezeki yg kita tgh makan tu..kalau takde sgt pun tolak dgn elok





8 comments:

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

tak salah kalau kita sama2 berkongsi rezeki yg Allah berikan..

=)

Tirana said...

Ala banyak makanan kat warung tu..apalah salahnya bagi sepinggan..tak rugi mana pun..

aRien de GreaT said...

heeh..pandai pengemis tu ek..hHHAA..bijak upanya..cumaxberduit jer..moralnyer..jgan pandang rendah pada setiap makhluk allah..insyaAllah

♥chentatiku♥ said...

hmm...sedih bila tengok org mengemis.macam manalah hidup diorang senanya. tapi kenapa kita masih lagi selalu kufur nikmat??fikir,.fikir..

Zamz said...

chentatiku..ramai gak yg selalu hulur sebenarnya cuma ada setengah tu tak tahan selalu kena tipu kan..mungkin itu sebabnya lah

Zamz said...

arien..sebenarnya cite ni cite kelakar..sbb bijak gak pengemis tu hehe

Zamz said...

betul tu tirana setujuk2

Zamz said...

yanie betul3

Post a Comment