Berita Baik Untuk Orang Yang Nak Bayar Saman: Tempoh Diskaun Saman 50 Peratus Dilanjutkan ke 10 Mac 2011

PUTRAJAYA: Tempoh pemberian diskaun 50 peratus bagi bayaran kompaun kesalahan trafik yang tamat kelmarin dilanjutkan sehingga 10 Mac ini. Perkara ini diumumkan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, sebentar tadi.

Hishammuddin berkata, kerajaan membuat keputusan itu dibuat selepas mengambil kira rintihan orang ramai yang ingin menjelaskan kompaun tetapi tidak dapat berbuat demikian berikutan masalah sistem serta kesesakan di kaunter pembayara"Mereka nak bayar saman tetapi sistem tergendala kerana ramai sangat nak bayar masa itu. Maka untuk mereka yang ikhlas dan jujur untuk membayar kompaun tetapi tidak dapat membayar dalam dua ke tiga hari lalu, kita buat keputusan untuk memanjangkan tempoh 10 hari lagi," katanya.

Sejak Ogos tahun lalu, kerajaan memberi kelonggaran selama enam bulan untuk orang ramai menyelesaikan saman tertunggak, termasuk saman ekor dan dalam tempoh itu, tindakan menyenarai hitam pesalah juga ditangguhkan.

Bagaimanapun, hanya 1.5 juta saman diselesaikan pesalah trafik dalam tempoh seminggu sehingga tengah malam semalam, iaitu tarikh akhir diskaun yang ditawarkan polis.
sapa2 yg ada lagi saman bolehla amik kesempatan untuk menyelesaikan saman. jangan tunggu last minit. kekadang pelik jugak orang yang ada banyak saman nih..tak takut dengan undang2 ke? kalau aku dapat satu saman pun dah terus pegi settle kan. takutla nanti datang surat mahkamah pulak kan.

apa2 pun selamat membayar saman..

4 comments:

Bb Hussain said...

seb baik Bb takde saman..now diorang nak implement rules baru kan..the more you delay the more you pay..harap2 berjaya la kan..

Zamz said...

aik bb tk tido lagi ek...tula kita tak strict sgt ramai la amik kesempatan

yg pentingnya nak elakkan langgar undang2 jalanraya

IxoR@ said...

tempoh masa dilanjutkan...

agak-agak sampai tak target kerajaan....

p/s: settle dah saman?

Zamz said...

ntah kekadang org bukannya kisah sgt pun..bagi discount pun ada 17 juta lagi tak settle kan saman..kebal diorang ni hehe

setakat ni belum ada lagi saman hehe

Post a Comment